Wniosek III Liceum Ogólnokształcącego im. płk. Dionizego Czachowskiego w Radomiu o przyznanie dofinansowania na rok 2025 w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 został pozytywnie zaakceptowany i z początkiem kwietnia otrzymaliśmy 15 tys. PLN (12 tys. PLN to dotacja celowa z Ministerstwa Edukacji, zaś 3 tys. PLN to wkład własny Organu Prowadzącego).

Otrzymane dofinansowanie przeznaczymy na zakup nowości wydawniczych do naszego szkolnego księgozbioru oraz organizację spotkania autorskiego z twórcą literackim w naszej szkole.

W ramach realizacji Programu każdy oddział naszego liceum wykona inny projekt edukacyjny z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej. Ponadto, będziemy  współpracować z Miejską Biblioteką Publiczną oraz Biblioteką Pedagogiczną w Radomiu oraz promować czytelnictwo wśród członków społeczności szkolnej III Liceum w Radomiu i w środowisku lokalnym, w tym m. in. w wybranych szkołach podstawowych.

Program, który będziemy realizować do końca grudnia 2025 roku, przyczyni się do powiększenia i zaktualizowania księgozbioru biblioteki szkolnej, poza tym dzięki udziałowi w Programie uczniowie będą mogli rozwinąć swoje pasje i zainteresowania, a wśród nich oczywiście te czytelnicze.

Zachęcamy do obserwowania zakładki dotyczącej realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025.

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 uczennice klasy 1F - pod opieką p. Agnieszki Pętali, nauczyciela geografii i wychowawcy klasy - w październiku 2025 roku wykonali projekt edukacyjny pt. "Wystawki tematyczne książek promujące szkolny księgozbiór". 

Uczennice dokonały wyboru książek ze szkolnego księgozbioru, stworzyły wystawki tematyczne i wzbogaciły je elementami dekoracyjnymi. W ten sposób zostały przygotowane wystawki książek historycznych, psychologicznych, książek z dreszczykiem, książek z serii Duże Litery, książek z wydawnictwa Marginesy oraz Young, książek Noblistów, a także literatury polskiej, hiszpańskiej i japońskiej.

Mamy nadzieję, że zdjęcia wystawek tematycznych książek wykonanych przez uczennice klasy 1F zachęcą Was nie tylko do sięgnięcia po promowane w ten sposób książki, ale także do ich lektury.

Wystawki książek wykonały: Maja Kazubska i Roksana Kacprzak.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025.

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 uczniowie klasy 3B - pod opieką p. Małgorzaty Busse, nauczyciela historii i wychowawcy klasy - w październiku 2025 roku wykonali projekt edukacyjny pt. "Uczymy się języków - prezentacja wybranych materiałów bibliotecznych dotyczących nauki języków obcych". 

Uczniowie wykonali prezentację w programie Power Point, w której zaprezentowali wybrane książki do nauki języków obcych. Uczniowie przybliżyli zakres tematyczny wybranych publikacji przydatnych do nauki języka łacińskiego, francuskiego, niemieckiego oraz angielskiego. 

Uczniowie zaprezentowali słownik łacińsko-polski w opracowaniu Kazimierza Kumanieckiego oraz książkę "Łacina na co dzień" Czesława Jędraszki. Spośród materiałów służących do nauki języka francuskiego, uczniowie przedstawili publikacje dotyczące czasów i czasowników francuskich oraz nowych wzorów ich odmian, a także słownik francusko-polski. W kontekście nauki języka niemieckiego, uczniowie skupili się przede wszystkim na ukazaniu "Nowego repetytorium z gramatyki języka niemieckiego" Stanisława Bęzy oraz "Repetytorium tematyczno-leksykalnego" Ewy Marii Rostek, a także rozmówek niemieckich wraz ze słowniczkiem. Z zakresu języka angielskiego uczniowie przedstawili zaś m. in. idiomy angielskie, słownik angielsko-polski i polsko-angielski, a także "English. Repetytorium tematyczno-leksykalne" Małgorzaty Cieślak.

Mamy nadzieję, że prezentacja przygotowana przez uczniów klasy 3B zachęci Was do sięgnięcia po książki przydatne do nauki języków obcych.

Prezentację przygotowaną przez uczniów klasy 3B można obejrzeć TUTAJ lub poniżej w postaci screenów poszczególnych slajdów.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025.

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 uczniowie klasy 2B - pod opieką p. Doroty Haber-Niedzielskiej, wychowawcy klasy - w październiku 2025 roku wykonali projekt edukacyjny pt. "Przewodnik po Radomiu, czyli co warto zobaczyć i przeczytać, by poznać nasze miasto - na podstawie szkolnego zbioru regionaliów". 

Uczniowie wykonali prezentację w programie Power Point, w której zaprezentowali wybrane książki ze szkolnego zbioru regionaliów, np. "Historię miasta Radomia" Czesława Tadeusza Zwolskiego, "Radom. Zabytki architektury" Aleksandra Sawickiego, "Radom w fotografii" Wojciecha Stana oraz "Radom. Zarys dziejów miasta" Sebastiana Piątkowskiego. Uczniowie przybliżyli historię wybranych miejsc w Radomiu i opatrzyli je zdjęciami przedstawiającymi zarówno ich historyczny, jak i współczesny wygląd.

Mamy nadzieję, że prezentacja przygotowana przez uczniów klasy 2B zachęci Was do sięgnięcia po książki dotyczące historii naszego miasta.

Prezentację przygotowaną przez uczniów klasy 2B można obejrzeć TUTAJ lub poniżej w postaci screenów poszczególnych slajdów.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025.

W ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 uczniowie klasy 3F - pod opieką p. Magdaleny Makarskiej, wychowawcy klasy oraz nauczyciela informatyki - w październiku 2025 roku wykonali projekt edukacyjny pt. "Dzieło literackie jako inspiracja filmowej twórczości uczniów". 

Uczniowie klasy 3F stworzyli trzy filmy zainspirowane serią książek o Harrym Potterze oraz powieścią "Lalka" Bolesława Prusa.

Film nr 1 zatytułowany "Czarujący mitoman i tajemnice 303", w którym dużą rolę odgrywają pewne zaklęcia magiczne, można obejrzeć TUTAJ. Film stworzyli: Magdalena Czubak, Weronika Figarska, Alan Fronk, Antoni Jóźwik, Maria Kordula, Marianna Latała, Natalia Leśniewska, Anna Łagowska, Kacper Masiarz, Zuzanna Mirosz, Martyna Mróz, Mikołaj Wrona.

Film nr 2 przedstawia pierwsze spotkanie Stanisława Wokulskiego z Izabelą Łęcką, można go obejrzeć TUTAJ. Film stworzyły: Agnieszka Jabłońska, Iga Pacholec, Zuzanna Rzymczyk, Magdalena Sobolewska, Maria Staniszewska, Zuzanna Tchórzewska, Julia Walczak, Hanna Wulczyńska, Zuzanna Zaczek, Patrycja Żak.

Podczas spektaklu Wokulski dostrzega w loży Łęcką – piękną, elegancką kobietę, otoczoną towarzystwem arystokratów. To pierwsze ich „spotkanie”, choć jeszcze bez rozmowy. Kupiec, zafascynowany jej urodą i wyniosłością, czuje, że zakochał się w niej od pierwszego wejrzenia. Równocześnie zauważa ogromną przepaść dzielącą go – bogatego, ale mieszczańskiego kupca – od świata, do którego należy Izabela. Scena ta symbolicznie zapoczątkowuje wielką namiętność Wokulskiego i wyznacza jego dalsze działania – podporządkowanie życia zdobyciu miłości Łęckiej i wejściu do wyższych sfer. Film został wykonany za pomocą narzędzia gemini ai.

Film nr 3 to uczniowska interpretacja sceny z powieści "Lalka" Bolesława Prusa przedstawiającej proces o lalkę wytoczony przez baronową Krzeszowską Helenie Stawskiej. Film można obejrzeć TUTAJ. Film stworzyły: Amelia Bąk, Iga Głogowska, Zuzanna Hernik, Maja Kisiel, Milena Kocun, Natalia Midziałek, Maja Mitak, Oliwia Odzimek, Julia Romaniuk, Anna Wilk.

Mamy nadzieję, że filmy stworzony przez uczniów klasy 3F zachęcą Was nie tylko do sięgnięcia po konkretne książki, ale także do samodzielnego tworzenia filmów.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025.